MASAL FABRİKASI

Montessori Mobilya Neden Önemlidir?

Montessori yaklaşımı nedir?

Çocukların bireysel keşifler yapabileceği ortamların hazırlanması, Montessori yaklaşımının başlangıç noktası. Montessori eğitiminin temelinde çocuğa deneyimleyerek öğrenmesini sağlamak, kendi istekleri doğrultusunda seçme hakkı tanımak ve kendi kendine yetebilmesine yardımcı olmak yatıyor. Karmaşadan uzak oyun ve eğitim alanları yaratıcılığa katkı sağlarken; kendi ihtiyaçlarını karşılayabilmesi için tasarlanmış mobilyalar ise çocuğun özgür ruhunu ortaya çıkarıyor.

 

Montessori dekorasyonunun gözdesi:

 

Montessori yataklar Montessori çocuk odasının en önemli amaçlarından biri, çocuğun başkasına ihtiyaç duymadan kendi başına yatağa girip çıkmasıdır. Yere yakın tasarlanmış yataklar, ebeveyn yardımı olmadan çocuğun kendi kendine yetebilmesine olanak tanır.Montessori felsefesine ait mobilyalarda genellikle ahşap materyaller tercih edilir. Bu da çocuğun doğa ile etkileşim halinde olmasını sağlar. Vernik veya cila gibi malzemeler sentetik kimyasallar içerdiği için vernik ya da cila kullanılmayan mobilyalar tercih edilmelidir. Sade ama şık tasarımlarıyla öne çıkan Montessori yataklarını renkli ışıltılı toplar ve oyuncaklarla hareketlendirebilirsin. Çocuğun kendi boyunda olan dolaplar ve raflar Montesorri’nin en önem verdiği konulardan bir diğeri de erişim özgürlüğü. Yine yataklarda olduğu gibi, çocuğun kendi boyunda olan, rahatça erişebileceği dolap ve raflar, Montessori felsefesinde öne çıkan önemli bir detay. Çocuğun dolabı ve asılı kıyafetleri, ebeveyn yardımına ihtiyaç duymadan erişebileceği yükseklikte olmalı. Aynı zamanda odadaki tüm askı ve kutuların da zeminde ya da zemine yakın bir yükseklikte durması önemli. Duvardaki resim ve fotoğraflar da çocuğun göz hizasına yerleştirilmeli. Çocuk, dikkatini çeken objelere rahatlıkla erişebilmeli. Minyatür masa ve sandalyeler Zeka geliştirici etkinliklerin yapıldığı alanlar çocuğun rahatça erişebileceği ve özgürce hareket edebileceği şekilde tasarlanmalı. Kendi boyuna uygun oturabileceği sandalyeler ve üzerinde rahatça çalışabileceği masalar tercih edilmeli. Karmaşadan uzak ve düzenli alanlar Montessori’nin temel maddelerinden biri de sadelik. Karmaşa dolu, kalabalık alanlar çocuğun dikkatini dağıtabilir. Bu sebeple ahşap kutular, oyuncak sepetleri ve büyük raflar, düzenli depolama alanları yaratmaya yardımcı olacaktır.

Montessori Nedir?

Çocuğu çalıştım. Çocuğun bana verdiklerini aldım ve onları ifade ettim. İşte Montessori Yöntemi budur. Montessori, İtalya’nın ilk kadın doktoru Pedagog Maria Montessori tarafından oluşturulmuş bir eğitim sistemidir. Bu sistem çocuğun ihtiyaçlarını anlama ve ona uygun alan oluşturmaya dayanır. Yetenekleri ve ilgi alanlarını baz alarak, her çocuğun farklı öğrenme hızında olduğunu kabul eder ve buna uygun esnek bir eğitim süreci tasarlar. Sonucunda çocukların kendi kendilerine yetebilmelerini ve içlerinde var olan potansiyel karakterlerinin oluşmasını amaçlar.

 

Maria Montessori ilk olarak zeka engelli çocuklar ile çalışmaları sonucunda bu felsefenin temellerini atmıştır. Daha sonra ise bu metodu tüm çocukların eğitiminde uygulamaya karar vermiştir. İlk Çocuk Evi’ni açarak tüm çocuklar için bu eğitim metodunu uygulamaya başlamıştır.Montessori felsefesi temel olarak çocuğun ileride olacağı kişiyi, potansiyel olarak içinde taşıdığı düşüncesine dayanır. Çocuğun bu potansiyele ulaşması için alan ve özgürlüğe ihtiyacı vardır. Bu anlamda özgürlük; düzen ve özdisiplin çerçevesinde gerçekleşir. Son yıllarda yapılan araştırmalar 6 yaşına kadar çocukların belirli bir düzeyde sosyal becerileri edinemedikleri takdirde hayatları boyunca risk altında olma olasılığının yüksek olduğunu göstermiş. Bu da bize doğumdan itibaren ilk 6 yılın ne kadar önemli olduğunu gösteriyor. Türkiye’de yapılan bir araştırmaya göre, Montessori yöntemiyle eğitim alan anaokulu öğrencilerinin normal müfredata göre eğitim alan anasınıfı öğrencilerinden Sosyal İşbirliği, Sosyal Etkileşim ve Sosyal Bağımsızlık alt boyut puanlarında anlamlı düzeyde farklılık olduğu görülmüş. Montessori Yöntemi; çocuklara araştırma, deneme, hata yapma ve hatalarını kendi kendilerine düzeltmeleri için fırsatlar tanır. 0-6 yaş arasında çocuklardaki öğrenme hızı ve kapasitesi, bir daha hayatın hiçbir alanında ulaşılamayacak yüksek düzeyde gerçekleşiyor. Bu nedenle bu dönemdeki çocukların yaşadığı deneyimler ve aldıkları eğitimler hayatlarının tümünü etkiliyor. Temelinde Montessori Felsefesi şu şekilde işler; Montessori felsefesine göre çocuk bir bireydir ve özgür seçim yapma hakkına, ve özgürlüğün getirdiği sorumluluğu alma yetisine sahiptir.

Montessori Eğitiminin Faydaları Nelerdir?

Montessori merkezli bir eğitim çocuk merkezlidir; çocuğun hayatındaki o anda ihtiyacına, ilgi alanlarına ve öğrenme tarzına dayanır. Montessori tabanlı bir yaklaşım, çocukların tümünde aynı eğitimi uygulamak yerine, çocukların hepsinin aynı şekilde öğrenmediği veya aynı ihtiyaçlara sahip olmadığı gerçeğini dikkate alır. Montessori, çocukların kendi kendini motive etmelerine, disiplinli olmalarına ve odaklanmalarına yardımcı olur ve geleneksel dersliklerde çok fazla kaybedilen merak duygusunu muhafaza eder.

Çocuklara gelecekteki yaşamlarında başarılı olmak için araçlar verilir. Genellikle yaşam boyu öğrenenler ve problem çözücüler, yenilikçi ve iyi takım oyuncuları olurlar. Çevrelerine ve birbirlerine karşı özenli ve saygılı davranırlar. Kendi hızlarında ve yeteneklerinde çalışabilirler. Montessori temelinde çocuğun kendi bireyselliğini ve özgünlüğünü de bulmayı amaçlar. Bu da çocukların dış etkenlere karşılık kendi karakterlerini geliştirmelerine yardımcı olur. Kendi kararlarını verebilen, sorumluluğunu alan, kendine güvenen çocukların ileride birey olarak da güçlü karaktere sahip olmalarını bekleriz. Montessori yaklaşımı, yalnızca akademik eğitime değil, aynı zamanda çocuğun kişisel ve sosyal gelişimine de odaklanır. Günümüz dünyasında başarı, yalnızca notlar ve derecelerle ölçülmez. Güçlü çalışma alışkanlıkları, öz motivasyon, bağımsız düşünme ve mükemmel iletişim becerileri, akademik ve kariyer başarısı için Montessori eğitiminin ayrılmaz bir parçasıdır.